dieta przy trądziku różowatym

Zaczerwienione policzki i okolice nosa nie dają o sobie zapomnieć? Wystarczy stres, słońce lub lampka alkoholu byś zalała się rumieńcem, który wcale nie dodaje Ci urody? Trądzik różowawy – przewlekła i zapalna choroba skóry twarzy – jest trudny do wyleczenia, a jego przyczyna nie została do końca ustalona. Można go jednak leczyć, a objawy złagodzić stosując odpowiednią dietę, która znacznie wspomoże terapię.

Trądzik różowaty – objawy

Trądzik różowaty objawia się zmianami skórnymi, które obejmują głównie okolice policzków, czoła, nosa, podbródka i szyi. Przyjmują one formę rumienia, zaczerwienień, grudek lub krostek z wysiękiem (będących w stanie zapalnym). Zmiany te mają długotrwały charakter i może towarzyszyć im obrzęk.

Codzienna pielęgnacja cery z trądzikiem różowatym

Pielęgnacja cery z trądzikiem różowatym powinna opierać się na delikatnych kosmetykach, które nie zawierają substancji drażniących. Bardzo dobrym wyborem będzie linia Eva DERMO RED OFF, która pielęgnuje i odpowiednio nawilża skórę ze skłonnościami do rozszerzonych naczynek i trądziku różowatego. W trakcie zabiegów pielęgnacyjnych nie należy korzystać z gorącej wody, która niepotrzebnie wysusza skórę oraz podrażnia układ krwionośny, prowadząc do zaczerwienień. Twarz należy przemywać więc letnią lub chłodną wodą. Absolutnie zabronione jest stosowanie peelingów ściernych, czy szorstkich rękawiczek, które złuszczyłyby i tak podrażnioną już skórę. Z takich samych powodów, należy zrezygnować z zabiegów laserowych, intensywnego opalania się na słońcu lub w solarium, sauny czy kąpieli w basenach z chlorowaną wodą – skóra trądzikowa jest na to zbyt wrażliwa.

Product query unexpected return: Unauthorized

Optymalna dieta przy trądziku różowatym

Starając się o piękną cerę warto zwrócić uwagę na swoje nawyki żywieniowe. Dieta oczywiście nie zlikwiduje problemów ze skórą, ale skutecznie wspomoże nasz organizm w walce z trądzikiem różowatym. Nasze posiłki powinny być bogate w produkty o działaniu antyoksydacyjnym, zawierające dużo witamin, makro i mikro elementów. Złagodzą one objawy i poprawią ogólną kondycję skóry. Wystrzegajmy się za to tłuszczy i węglowodanów, potraw ciężkostrawnych, ostrych przypraw, mocnej kawy, herbaty i alkoholu.

Makro- i mikroelementy

Wśród makro- i mikroelementów szczególnie pomocnych w diecie trądzikowej znajdują się te, które wzmacniają procesy regeneracyjne skóry, czyli siarka, cynk, cyna, selen, żelazo i krzem. Naturalnym źródłem siarki są warzywa liściaste, fasola, suszone owoce i ryby morskie. Cynk dostarczymy jedząc przetwory mleczne, drożdże, kiełki pszenicy, cebulę, kasze i pieczywo razowe, nasiona dyni i słonecznika, rośliny strączkowe. W nasionach i strączkach jest także wiele żelaza. Dużo jest go także w wołowinie, wątrobie i otrębach. Z kolei w selen bogate są orzechy brazylijskie, groch, soczewica i skorupiaki, a w krzem kapusta, rzodkiewki i ogórek.
Dieta sprzyjająca skórze z problemami powinna być także bogata w błonnik, który znajdziemy w brązowym ryżu, płatkach owsianych, czosnku, jagodach czy malinach. Oczywiście źródłem błonnika są także warzywa i owoce. Są one pełne także antyoksydantów, których szczególnie brak osobom borykającym się z trądzikiem różowatym, a które chronią organizm przed stanem zapalnym i starzeniem się.

Witaminy

W owocach i warzywach odnajdziemy moc witamin, które są niezbędne dla utrzymania cery w dobrym stanie. Witaminę A znajdziemy głównie w pomarańczowych warzywach i owocach, takich jak słodkie ziemniaki, dynia, marchew czy morele. Występuje ona ponadto w szpinaku, jarmużu, wiśniach, podrobach i tranie. Witamina C kryje się w owocach róży, czarnej porzeczki, rokitnika, derenia, w truskawkach, pomarańczach i cytrynach. Bogate w nią są także zielone warzywa, min. pietruszka (szczególnie nać – już jedna łyżka świeżo posiekanej natki zapewnia nam połowę dziennego zapotrzebowania na witaminę C), koper, brukselka, brokuł czy jarmuż. Drożdże oraz mleko i jego przetwory zawierają dużą ilość witaminy B5 i B2. Tę pierwszą znajdziemy także w otrębach pszennych, soi, jajach, rybach, pomarańczach, melonach i bananach. Witamina B2 znajduje się zaś w pełnoziarnistym pieczywie, grochu, fasoli, grzybach, migdałach i małżach. Kolejna z witamin z grupy B – witamina B7 – ukryta jest w orzechach włoskich i ziemnych, w grzybach, kalafiorze i jajach.
Pamiętajmy, aby witaminy spożywać bezpośrednio, w formie świeżych produktów, nie jako suplementy – są wtedy najlepiej przyswajalne.

Product query unexpected return: Unauthorized

Naturalne antybiotyki

Trądzik różowaty często leczy się przy pomocy antybiotyków doustnych, lub miejscowych w formie maści. Można je jednak dostarczyć także za pomocą pożywienia – jedząc naturalne antybiotyki takie jak czosnek, cebula, papryka i kiszonki. Warto także sięgać po delikatne przyprawy, które mają właściwości przeciwbakteryjne, przeciwzapalne i przeciwutleniające, takie jak kurkuma, siemię lniane, miód i ocet jabłkowy.

Zioła pomocne przy trądziku różowatym

Innym naturalnym lekiem są zioła, z których przygotowuje się napary do bezpośredniego spożycia lub do przemywania skóry. Zioła zawierają flawonoidy, które wpływają korzystnie na stan skóry, poprawiają syntezę kolagenu, zmniejszają produkcję łoju i działają przeciwzapalnie. Wierzbownica, pokrzywa, skrzyp polny i ziele fiołka trójbarwnego działają moczopędnie, oczyszczają organizm z toksyn i produktów przemiany materii – a to właśnie zbyt duża ilość toksyn może być przyczyną pojawienia się zmian skórnych.

Produkty zakazane przy trądziku różowatym

Przede wszystkim należy ograniczyć tłuszcze zwierzęce oraz wyeliminować produkty o wysokim indeksie glikemicznym. Cukry proste, które wpływają na wahania poziomu insuliny, powodują wzrost aktywności gruczołów łojowych. Znajdują się one głównie w produktach wysoko przetworzonych, zawierających konserwanty i sztuczne barwniki, takich jak gotowe ciasta, słodycze (szczególnie czekolada), słone przekąski czy słodkie napoje gazowane. Zaskoczyć może fakt, że cukry proste występują także w sokach, jogurtach, a nawet w białym pieczywie i ryżu.
Po drugie – używki i ostre przyprawy. Alkohol rozszerzenie naczyń krwionośnych, zwłaszcza mocniejsze trunki, takie jak wódka, koniaki, likiery, ale także, w mniejszym stopniu, wino czy piwo. Co ciekawe, czerwone wino wpływa bardziej szkodliwie na stan naszej cery niż wino białe. Dodatkowo, za rozszerzenie naczyń krwionośnych i zwiększenie przepływu krwi odpowiadają też herbata i kawa. Na liście zakazanych produktów znajdują się również ostre przyprawy, takie jak pieprz cayenne, papryka, tabasco, cynamon, sos sojowy lub ocet spirytusowy, które pobudzają układ naczyniowy skóry, prowadząc do zaostrzenia zmian trądzikowych.
Pamiętajmy, że odpowiedniej diecie i pielęgnacji skóry powinna towarzyszyć opieka wykwalifikowanego dermatologa, który – jeśli okaże się to konieczne w procesie leczenia – przepisze nam miejscowe lub doustne antybiotyki. Być może konieczna będzie także kuracja hormonalna.

Odpowiednia dieta w walce z trądzikiem różowatym
4 (80%) 2 votes