dieta a zdrowa i piękna cera

Większość dnia przebywamy w klimatyzowanych pomieszczeniach biurowych, gdzie w nienagannym makijażu walczymy z codziennymi trudnościami pod presją stresu i szybko uciekającego czasu. W weekendy nasza skóra nie ma lżej – czasem mała ilość snu, czasem dym papierosowy i alkohol, nie pomagają w utrzymaniu promiennej cery. Ważne jest zatem regularne używanie dobrych kosmetyków pielęgnacyjnych. O cerę należy jednak dbać także od wewnątrz, stosując odpowiednią dietę i uwzględniając w swoim codziennym menu produkty pełne witamin i składników mineralnych.

Podstawy diety dobrej dla skóry

W dbaniu o prawidłową pielęgnację skóry warto pamiętać, że skórze pewne produkty nie służą. Są to m.in. kawa, czekolada, kakao, alkohol oraz żywność z dużą ilością tłuszczów zwierzęcych, konserwantów, cukru czy ostrych przypraw. Nasza skóra nie lubi także zbyt intensywnego opalania, ponieważ promienie słoneczne wysuszają skórę, a co za tym idzie – przyspieszają pojawienie się zmarszczek.

Podstawą zdrowej i pięknej skóry jest natomiast… woda, czyli odpowiednie nawodnienie organizmu. Należy pić przynajmniej 2 litry dziennie nisko- lub średniozmineralizowanej wody, choć dla każdego optymalną ilość płynu w ciągu dnia ustala się indywidualnie, biorąc pod uwagę takie parametry jak waga, aktywność fizyczną w ciągu dnia, wiek, pory roku itp. Jeśli nasz organizm jest odwodniony, to czerpie „zapasy” wody w pierwszej kolejności z naskórka, a później ze skóry właściwej. Konsekwencje są szybko widoczne – skóra jest sucha, szorstka oraz mniej elastyczna. Aby więc nie dopuścić do takie stanu pamiętajmy o regularnym piciu wody i herbat ziołowych, ale także o spożywaniu produktów bogatych w kwasy tłuszczowe, ponieważ skutecznie zatrzymują one wodę w skórze.

Nienasycone kwasy tłuszczowe

Nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 pozwalają zatrzymać wodę w naskórku, dlatego skóra dzięki nim jest nawilżona na odpowiednim poziomie. Ponadto, kwasy te mają właściwości przeciwzapalne i łagodzące. Aby dostarczyć ich odpowiednią ilość do naszego organizmu sięgajmy jak najczęściej po ryby morskie, zwłaszcza te tłuste, takie jak łosoś, makrela, sardynki i śledzie. Jeśli nie jesteś zwolennikiem ryb – a naprawdę warto się do nich przekonać – kwasów omega-3 szukaj w olejach roślinnych (rzepakowy, lniany, sojowy), pestkach dyni, włoskich orzechach i żółtkach jaj.

Przeciwutleniacze osłabiające wolne rodniki

Nasz organizm potrafi, co prawda, chronić się przed wolnymi rodnikami, ale z wiekiem system obrony działa coraz mniej efektywnie. Oprócz mijających lat na osłabienie naszej naturalnej ochrony negatywnie wpływają przede wszystkim używki (szczególnie dym tytoniowy), klimatyzacja i szybki tryb życia związany z podwyższonym poziomem stresu. Wolne rodniki niszczą włókna kolagenowe i elastynę oraz pozbawiają skórę elastyczności, co w konsekwencji prowadzi do powstawania zmarszczek. Naturalnym źródłem przeciwutleniaczy są przede wszystkim owoce: jabłka, śliwki, czereśnie, wiśnie, czerwone owoce jagodowe (jeżyny, porzeczki, żurawina, aronia, maliny), jagody goji i acai. Wśród warzyw warto wskazać fasolę, pomidory i karczochy. Potrawy doprawiać warto dodatkowo goździkami, oregano, rozmarynem, tymiankiem, czy cynamonem.

Przede wszystkim – witaminy!

Z dostarczeniem witamin nie powinniśmy mieć najmniejszych problemów! Wystarczy jeść jak najwięcej różnorodnych warzyw i owoców. Pamiętajmy jednak, że najlepiej nie poddawać ich obróbce cieplnej – to w surowej formie dostarczają najwięcej witamin i wartości odżywczych! Ewentualnie twardsze warzywa, takie jak brokuły, czy roślin strączkowe, możemy krótko obgotować na parze.

Zajadając witaminy E, A i C, poradzimy sobie z wolnymi rodnikami. Każda z nich odbudowuje włókna kolagenu i elastyny, odpowiedzialne za jędrność oraz elastyczność skóry. Witamina E, zawarta w tłustych rybach, olejach roślinnych, orzechach i nasionach, pobudza metabolizm tkanki łącznej dzięki czemu pomaga utrzymać właściwą sprężystość skóry i dodaje jej blasku. Jeśli zaś skóra jest wysuszona, warto włączyć do diety witaminę A, która przyspiesza proces wymiany komórek i sprawia, że skóra staje się gładka i jędrna. Znajdziesz ją, m.in. w wątróbce, maśle oraz w niemalże wszystkich owocach i warzywach, szczególnie czerwonych i pomarańczowych. Witamina C pomaga wzmocnić naczynia krwionośne i umożliwia ich przepuszczalność, dlatego jest szczególnie wskazana w diecie osób z cerą naczynkową. Ponadto, odmładza skórę i dotlenia jej komórki. Najwięcej witaminy C znajdziemy w papryce, brokułach, brukselce, czarnej porzeczce, kiwi, pomarańczach, cytrynach, mandarynkach.

Jeśli twoja cera jest szara i ziemista lub ma skłonności do łojotoku, to znak, że potrzeba jej witaminy B6, którą znajdziemy w otrębach i zarodkach pszennych. Na zajady w kącikach ust pomoże witamina B2, występująca w mleku i jego przetworach oraz w drożdżach.

Warto pamiętać, że do rozpuszczenia się niektórych witamin (tj. A, D, E i K) niezbędny jest tłuszcz, nie należy się więc go bać. Najlepiej dostarczać organizmowi tłuszcze pochodzące z ryb, siemienia lnianego, orzechów, pestek i olei roślinnych.

Minerały i składniki odżywcze

Nie tylko witaminy pomogą nam utrzymać piękną cerę. Ważne są także minerały i składniki odżywcze, które dostarczamy organizmowi dzięki odpowiednio skomponowanym posiłkom. I tak, szorstka, łuszcząca się skóra może być wynikiem niedoboru jodu, który uzupełnimy zajadając pyszne ryby morskie, będące dodatkowo źródłem selenu. Selen, biorący udział w produkcji przeciwutleniaczy, odnajdziemy także w drożdżach, kukurydzy, orzechach, kiełkach i produktach zbożowych. Dzięki siarce poprawimy nie tylko kondycję skóry, ale także włosów i paznokci. Jej znaczne ilości występują w produktach o wysokiej zawartości białka, takich jak mięso, warzywa strączkowe i orzechy. Wysuszeniu i trądzikowi zapobiegnie potas, który odnajdziemy przede wszystkim w ziarnach zbóż, warzywach strączkowych, ziemniakach boćwinie, szpinaku, brokułach, kalafiorze, brukselce i pomidorach. Na cerę trądzikową zbawienny wpływ ma cynk, który występuje w dużej mierze w produktach pochodzenia zwierzęcego takich jak mięso, podroby, jaja, ostrygi, ale także w produktach roślinnych – nasionach dyni czy słonecznika, otrębach pszennych, kiełkach pszenicy, cebuli i czosnku. Osoby z cerą naczynkową powinny wybierać produkty bogate w krzem, czyli łuski ziaren zbóż, skórki owoców, czosnek, szczypiorek oraz mleczko pszczele.

Medycyna ludowa

Do diety wspierającej kondycję naszej skóry warto włączyć ziołowe napary, tak chętnie stosowane przez nasze babcie, które działają o wiele skuteczniej niż suplementy diety. Takie ziołowe herbatki to rozdrobnione i wysuszone zioła, które zalewa się wrzącą lub gorącą wodą. Należy pamiętać, że zdrowotne właściwości takich naparów nie są trwałe, dlatego należy je szykować bezpośrednio przed spożyciem. Skrzyp polny w tej postaci dostarczy krzem i potas. Pokrzywa natomiast zawiera sole mineralne, które pozwalają skórze utrzymać zdrowy koloryt.

Dbając o kondycję naszej skóry za pomocą odpowiedniej diety pamiętać należy przede wszystkim o systematyczności. Odpowiednia dieta powinna być stosowana każdego dnia, ponieważ tworzenie nowych komórek skóry oraz ich regeneracja zachodzą codziennie. Jedzmy więc zdrowo na co dzień, a nie tylko od święta, a nasza cera odwdzięczy nam się pięknym i zdrowym wyglądem!

Dieta w służbie zdrowej i pięknej cery
5 (100%) 1 vote